Uusi vuosi on jälleen pyörähtänyt käyntiin, ja auringonvalo palaa vähitellen virkistämään arjen aherrusta. Vuoden ensimmäinen uutiskirjeemme pureutuu palvelumuotoilun ajankohtaisiin näkökulmiin. Mukavaa kevään odotusta!
PALVELUMUOTOILU ON KUUMINTA HOTTIA
Palvelumuotoilu on tämän hetken kuuma trendi. Ekonomi-lehden haastattelussa Hellonin toimitusjohtaja Jaakko Wäänänen toteaa, että Suomella on potentiaalia yltää palvelumuotoilun kärkimaaksi, mikäli yritykset eivät hukkaa tilaisuuttaan. Wäänäsen mukaan kaikissa keskisuurissa ja sitä suuremmissa yrityksissä tulisi olla palvelumuotoilun asiantuntijoita, joita voitaisiin kouluttaa jo palkkalistoilla olevista työntekijöistä esimerkiksi muuntokoulutuksen avulla. Palvelumuotoilun avulla voidaan kehittää asiakas- ja henkilöstökokemusta, ja luonnollisesti samalla edistää yrityksen kasvua ja palveluliiketoimintaa. Syvällistä palvelumuotoiluosaamista ei Wäänäsen mukaan löydy vielä kovin monesta alan toimistosta. Alalla on kuitenkin hurjasti potentiaalia, ja sen hybridiluonteen vuoksi ala kaipaa osaavia tekijöitä erilaisista koulutustaustoista. Perinteisemmän muotoiluosaamisen lisäksi olennaista onnistuneessa palvelumuotoilussa on liiketoimintaosaaminen, mutta myös monet muut näkökulmat, kuten Wäänäsen haastattelussaam mainitsemat koulutus- ja tutkijatausta, voivat tuoda oman toimivan lisänsä muotoiluprosesseihin.
Myös koodari tekee palvelumuotoilua. Pitkän linjan palvelumuotoiluyritys Palmun koodari Juhani Lith pohtii palvelumuotoilun kuvausta ja merkitystä blogikirjoituksessaan Palvelumuotoilu on koodarinörtin opaskoira. Koodatessa, niin kuin monessa muussakin tuotteen tai palvelun valmistuksessa, lähtökohtana on kysymys siitä, mitä käyttäjä haluaa. Vastausta tähän ei löydy useinkaan perinteisistä pelimerkeistä, vaan kysymällä ja testaamalla asiakkaan kanssa prosessinomaisesti tuotetta tai palvelua läpi kehitysvaiheiden, eikä vasta sitten kun lopputulos on lähes valmis. Lithille palvelumuotoilu onkin ensisijaisesti sitä, että rakennetaan palveluja tutkimalla monesta tulokulmasta ja monessa eri vaiheessa ihmisten toimintaa kyseessä olevan palvelun parissa. Hyvän palvelun ydin on siinä, että kuuntelee asiakasta muistaen, että palvelumuotoilu on alati jatkuva prosessi. ”Usein (juuri koskaan) omat ideat eivät toimi sellaisenaan, vaan pitää olla nöyrä ja hyväksyä palaute. Sen pohjalta suunnitellaan palveluista parempia – ja sitten viedä ne uudelleen ihmisten käytettäväksi. Tätä kuuntelua ei saa lopettaa siihen, kun palvelun ensimmäinen ilmentymä on valmis ja julkinen.”, Lith toteaa.
Laadukas palvelumuotoilu on toimiessaan erittäin monipuolinen työkalu, jota voi hyödyntää lähes kaikessa kehittämisessä. Siitä on apua yksityisen sektorin ohella niin julkisella kuin kolmannella sektorilla asiakasymmärryksen lisäämisessä ja palvelutoiminnan kehittämisessä. Digitalisaatio, tuotteiden ja palveluiden saatavuuden moninaisuus ja asiakaspolkujen haaroittuminen tekevät palvelumuotoilusta tärkeän työkalun monille eri toimijoille ja kehittäjille.
Palvelumuotoilu on vahvasti mukana useissa Verutumin tarjoamissa koulutuksissa. Alla esimerkkejä koulutuksistamme, joissa tartutaan palvelumuotoilun työkaluihin niin julkisella, yksityisellä kuin kolmannella sektorilla.
Innokylän tuutorikoulutus
Sosiaali- ja terveysalan kehittäjille suunnatussa Innokylän tuutorikoulutuksessa asiakaslähtöinen kehittäminen ja käyttäjälähtöiset palvelumuotoilun menetelmät ovat keskiössä. Innotuutorikoulutukset toteututetaan yhteistyössä Innokylän kanssa. Järjestyksessään jo yhdestoista valmennus alkoi tammikuussa 2017.
Uuteen ryhmään mahtuu vielä muutama osallistuja. Ilmoittaudu mukaan tai kysy lisää!
Vaikuttava hoitotyö 2020 -valmennus
Sairaanhoitajaliiton koulutus- ja kustannusyhtiö Fiocan kanssa yhteistyössä toteutettava Vaikuttava Hoitotyö 2020 -valmennus sisältää myös asiakas- ja potilaslähtöiseen palvelumuotoiluun ja konseptointiin pureutuvaa koulutusta. Hoitotyön kehittäjille, kuten osastonhoitajille ja kehittämispäälliköille tarkoitettu valmennus on vajaassa vuodessa noussut suursuosioon, ja huhtikuussa
2017 käynnistyy jo kolmas valmennusryhmä.
Lue lisää ja ilmoittaudu nopeasti mukaan, paikkoja valmennukseen rajoitetusti!
Business Advisor -valmennus
Julkisen sektorin ja järjestötoimijoiden ohella Verutum valmentaa palvelumuotoilun saloihin myös yksityistä sektoria. Yksi kärkikoulutuksistamme on tällä hetkellä Taloushallintoliiton kanssa yhteistyössä räätälöity tilitoimistoalalle suunnattu Business Advisor -valmennusohjelma, jonka myötä muuttuvan tilitoimistoalan toimijat kehittävät yritysneuvontaan ja neuvontapalvelujen tuotteistamiseen liittyviä ratkaisuja.
Syksyllä 2017 käynnistyy jälleen uusi BA-ryhmä. Ilmoittautuminen on jo käynnissä!
Biotalous Inno -valmennus
Verutum on yhdessä Tapion ja ProAgrian kanssa luonut Suomen biotalousstrategian toteuttamista
tukevan valmennuksen, jossa sen osallistujat kehittävät palvelumuotoilun keinoin uusia liiketoiminta-
mahdollisuuksia ja palveluinnovaatioita. Tällä hetkellä käynnissä on toteutuksia niin Pohjois-Suomessa
kuin Vaasan ja Seinäjoen alueella. Syksyllä 2017 käynnistyy jälleen uusia ryhmiä.
Lisätiedot:
Jouni Vilkko, Verutum Oy
041-452 9268
[email protected]