Lastensuojelutyö

Vaikuttavan ja monialaisen asiakastyön kehittämisohjelma

Valmennus on suunnattu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille, jotka työskentelevät lastensuojelua tarvitsevien lasten ja nuorten parissa.

Valmennuksen suunnittelussa on ollut mukana Verutumin lisäksi Päihdelääketieteen yhdistys, Yhdessä aikuisuuteen -Elämässä eteenpäin (YEE) -hanke ja EKAMI.

Valmennuksen myötä kykenet kehittämään organisaatiosi lastensuojelutyötä asiakaslähtöisämmäksi ja vaikuttavammaksi. Valmennus antaa konkreettisia työkaluja arkipäivän toiminta- ja palvelukäytäntöihin.

Valmennuksen sisältö kytketään tukemaan lastensuojelutyön kehittämistarpeita. Koko valmennusprosessi on ideointia – kehittämistä – pilotointia – ja lopulta uusien tai kehittyneempien toimintamallien käytäntöön vientiä organisaation tavoitteiden ja strategioiden suuntaisesti.

Valmennussohjelma toteutetaan oppisopimuskoulutuksena, jolloin se on maksutonta.

  • Valmennuksen kesto on noin 1,5 vuotta sisältäen 10 opintopäivää
  • Opintojaksojen sisällöissä yhdistyy alan uusin tutkimustieto, hyvien käytänteiden jakaminen sekä tuote-/palvelukehitys-osaamisen edistäminen
  • Arvostettu tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto suoritetaan valmennuksen aikana
Z

Tavoitteet

  • Uusien toimintamallien kehittäminen lastensuojelutyöhön
  • Paremman asiakaskokemuksen saavuttaminen ja asiakaslähtöisen toiminnan kehittäminen
  • Monialaisen ja vaikuttavan yhteistyön edistäminen
  • Hyvien käytäntöjen jakaminen

Miksi sinun ja organisaatiosi kannattaa ilmoittautua mukaan?

Saat vastauksen kysymykseen lukemalla Tanjan ja Petrin kiteytyksen linkistä alla.

Valmennusohjelman sisältö:

Orientaatio
  • Orientaatio valmennuksen ja tutkinnon kokonaisuuteen
  • Lastensuojelun nykytila – valtakunnallinen taso, alueellinen taso, paikallinen taso, oma organisaatio
  • Oma palvelukehitysideani – kytkentä laajempiin tavoitteisiin
Lastensuojelun kehittämisen askellukset, OSA 1
  • Vaikuttava lastensuojelutyö
  • Lastensuojelun jälkihuolto
  • Kohti systemaattista lastensuojelua
  • Varhainen puuttuminen – varhainen tuki ja vaikuttavat interventiot
Lastensuojelun kehittämisen askellukset, OSA 2
  • Nuorilähtöinen asiakassuunnitelma
  • Lastensuojelu ja päihteet – päihteet ja mielenterveys
  • Teoria ja käytäntö – vaikuttavan lastensuojelun ja päihdehoidon yhdistelmä
  • Työn hallinta ja etiikka arjessa
Palvelumuotoilu lastensuojelutyössä
  • Asiakasymmärrys lastensuojelun kehittämisen lähtökohtana
  • Asiakastarinan kerääminen ja tärkeimmät metodit (havainnointi, haastattelut, empatiakävely…)
  • Asiakasymmärryksen analysointi ja dokumentointi
  • Asiakaslähtöiset palvelut
  • Lasten osallistaminen
Monialainen yhteistyö lastensuojelussa
  • Asiakasosallisuus ja osallistuminen lastensuojelun kehittämisessä
  • Verkostotyön vahvistaminen ja monialainen kehittäminen – yhteiskehittäminen lastensuojelussa
  • Moniammatillinen tiimityö ja roolit
  • Valehtelu asiakassuhteessa
Laadukas asiakaspalvelu
  • Ratkaisukeskeinen vuorovaikutus
  • Dialoginen lähestymistapa lasten ja nuorten kohtaamisessa
  • Asiakaskokemus
Juridiikka
  • Lastensuojelutyötä koskeva keskeinen lainsäädäntö
Lastensuojelutyön talous
  • Talouden keskeiset tunnusluvut
  • Tuottavuus ja talous kehittämisen näkökulmasta
  • Kannattavuuteen vaikuttavat tekijät
  • Budjetointi ja kehittäminen
  • Arkipäivän tekeminen ja kustannustehokkuus
  • Osallistuva budjetointi/henkilökohtainen budjetointi
Palvelukonseptointi ja uudet toimintamallit
  • Miten asiakasymmärryksestä siirrytään konseptointiin?
  • Kehitysideoiden löytäminen ja jalostaminen
  • Palveluiden kuvaaminen
  • Asiakaskokemuksen suunnittelu; palvelupolku, palvelupolun mallintaminen
  • Ideoiden prototypausta ja testaus, konsepista käytäntöön
Oma palvelukehitysidea – Toteutuksen nykytila
  • Kehitysideani nykytilan kuvaukset ja esittelyt ”leijonanluolassa”
  • Tutkinnon arvioinnit

Kysy lisää:

Yhteystiedot

Verutum Oy
Pasilankatu 2
00240 Helsinki

[email protected]

Y-tunnus: 1798271-7