Lastensuojelutyö
Valmennus on suunnattu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille, jotka työskentelevät lastensuojelua tarvitsevien lasten ja nuorten parissa.
Valmennuksen suunnittelussa on ollut mukana Verutumin lisäksi Päihdelääketieteen yhdistys, Yhdessä aikuisuuteen -Elämässä eteenpäin (YEE) -hanke ja EKAMI.
Valmennuksen myötä kykenet kehittämään organisaatiosi lastensuojelutyötä asiakaslähtöisämmäksi ja vaikuttavammaksi. Valmennus antaa konkreettisia työkaluja arkipäivän toiminta- ja palvelukäytäntöihin.
Valmennuksen sisältö kytketään tukemaan lastensuojelutyön kehittämistarpeita. Koko valmennusprosessi on ideointia – kehittämistä – pilotointia – ja lopulta uusien tai kehittyneempien toimintamallien käytäntöön vientiä organisaation tavoitteiden ja strategioiden suuntaisesti.
Valmennussohjelma toteutetaan oppisopimuskoulutuksena, jolloin se on maksutonta.
- Valmennuksen kesto on noin 1,5 vuotta sisältäen 10 opintopäivää
- Opintojaksojen sisällöissä yhdistyy alan uusin tutkimustieto, hyvien käytänteiden jakaminen sekä tuote-/palvelukehitys-osaamisen edistäminen
- Arvostettu tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto suoritetaan valmennuksen aikana
Tavoitteet
- Uusien toimintamallien kehittäminen lastensuojelutyöhön
- Paremman asiakaskokemuksen saavuttaminen ja asiakaslähtöisen toiminnan kehittäminen
- Monialaisen ja vaikuttavan yhteistyön edistäminen
- Hyvien käytäntöjen jakaminen
Miksi sinun ja organisaatiosi kannattaa ilmoittautua mukaan?
Saat vastauksen kysymykseen lukemalla Tanjan ja Petrin kiteytyksen linkistä alla.
Valmennusohjelman sisältö:
- Orientaatio valmennuksen ja tutkinnon kokonaisuuteen
- Lastensuojelun nykytila – valtakunnallinen taso, alueellinen taso, paikallinen taso, oma organisaatio
- Oma palvelukehitysideani – kytkentä laajempiin tavoitteisiin
- Vaikuttava lastensuojelutyö
- Lastensuojelun jälkihuolto
- Kohti systemaattista lastensuojelua
- Varhainen puuttuminen – varhainen tuki ja vaikuttavat interventiot
- Nuorilähtöinen asiakassuunnitelma
- Lastensuojelu ja päihteet – päihteet ja mielenterveys
- Teoria ja käytäntö – vaikuttavan lastensuojelun ja päihdehoidon yhdistelmä
- Työn hallinta ja etiikka arjessa
- Asiakasymmärrys lastensuojelun kehittämisen lähtökohtana
- Asiakastarinan kerääminen ja tärkeimmät metodit (havainnointi, haastattelut, empatiakävely…)
- Asiakasymmärryksen analysointi ja dokumentointi
- Asiakaslähtöiset palvelut
- Lasten osallistaminen
- Asiakasosallisuus ja osallistuminen lastensuojelun kehittämisessä
- Verkostotyön vahvistaminen ja monialainen kehittäminen – yhteiskehittäminen lastensuojelussa
- Moniammatillinen tiimityö ja roolit
- Valehtelu asiakassuhteessa
- Ratkaisukeskeinen vuorovaikutus
- Dialoginen lähestymistapa lasten ja nuorten kohtaamisessa
- Asiakaskokemus
- Lastensuojelutyötä koskeva keskeinen lainsäädäntö
- Talouden keskeiset tunnusluvut
- Tuottavuus ja talous kehittämisen näkökulmasta
- Kannattavuuteen vaikuttavat tekijät
- Budjetointi ja kehittäminen
- Arkipäivän tekeminen ja kustannustehokkuus
- Osallistuva budjetointi/henkilökohtainen budjetointi
- Miten asiakasymmärryksestä siirrytään konseptointiin?
- Kehitysideoiden löytäminen ja jalostaminen
- Palveluiden kuvaaminen
- Asiakaskokemuksen suunnittelu; palvelupolku, palvelupolun mallintaminen
- Ideoiden prototypausta ja testaus, konsepista käytäntöön
- Kehitysideani nykytilan kuvaukset ja esittelyt ”leijonanluolassa”
- Tutkinnon arvioinnit